comunism, credinta

Rascumpararea memoriei

Vreau sa prezint si eu la randul meu un demers care mi se pare necesar. Un demers stringent si binevenit, chiar daca el ar fi trebuit facut de fiecare asupra-si, asumat in parte de victime si tortionari.

Cartea „Rascumpararea memoriei” incearca sa arunce o lumina obiectiva asupra realitatii anilor petrecuti de Cultul Penticostal sub conducerea comunista din Romania.

Pentru realizarea unei cercetări aprofundate, am folosit surse inedite cât mai variate, care mi-au fost accesibile odată cu dobândirea statutului de cercetător acreditat la câteva din arhivele din țară. Capacitatea uriașă a Securității de a supraveghea societatea, dublată de o arhivare foarte meticuloasă, a generat un depozitar imens al trăirilor și zbaterilor Bisericii Penticostale, situaţie care, de altfel, este valabilă pentru spaţiul socio-religios românesc în ansamblul lui. Alături de resursele numeroase aflate în arhivele CNSAS, am avut în vedere și peste 10.000 de documente existente în arhiva Secretariatului de Stat pentru Culte. Aceste documente sunt de un real folos în elucidarea metodelor pe care le-a folosit Statul comunist pentru controlul Bisericii. Cu siguranță, cercetarea istoriei penticostalismului românesc ar fi avut un avans semnificativ dacă aceste arhive nu ar fi fost date uitării în anii de după Revoluție, când ochii tuturor erau ațintiți spre arhivele deținute de fosta Securitate, arhive predate spre cercetare abia începând cu anul 2004.

Pentru ca acest fel de rani nu trebuiesc ascunse.  Pentru ca avem nevoie de o directie corecta, si o directie corecta nu poate fi corecta decat daca vedem bine. SI nu putem vedea bine atata vreme cat tinem, cu forta, pe proprii nostrii ochi un val gros al nestiintei, al ignorantei, al nepasarii, al relei-vointe.

Am citit aici, aici si aici despre aceasta initiativa, si astept cu mare nerabdare cartea. Vesti puteti gasi aici, pe blogul dedicat.

13 thoughts on “Rascumpararea memoriei”

  1. Si eu socotesc ca este un demers absolut esential pentru curatirea temeliei pe care construieste cea mai dinamica dintre confesiunile evanghelice de la noi.
    Este evident insa, asa cum am observat si din unele dintre comentariile de pe blogul meu, ca cei care au ceva de ascuns ori care pur si simplu prefera pacea falsa adevarului, au inceput deja ofensiva impotriva acesti demers. Dumnezeu sa aiba mila de ei! In ce-l priveste pe Vasilica Croitor, nu ma indoliesc de faptul ca se astepta la asta si ca se afla sub paza ingerilor.

    1. Nici eu nu ma indoiesc de realitatea afirmata de dvs. in ultima fraza.

      Ma bucur ca dl. Croitor a avut acest curaj, de a face lumina acolo unde trebuia sa fie de mult. Pot intelege teama celor care nu au marturisit pana acum, dar nu ii voi putea intelege pe aceia care nu o vor face in rastimpul ramas pana la publicarea cartii.

    2. Dinamici? La cine vă referiţi frateDănuţ, la noi penticostalii? Hmm:-? Dacă aţi ştii câte iniţiative de-ale mele s-au lovid de durul zid al nepăsării… Nu văd niciunde dinamism, decât nepăsare…
      mi-ar plăcea să mă puteţi contrazice, sau cei care pot face asta dar cu argumente.
      Sunt deschis la dialog…

    1. Profetul beneficiaza de sustinerea cea mai importanta, a lui Dumnezeu. Nu ma indoiesc ca voia care se va face este a Domnului.

      Mie de cei ce doresc sa compromita imi este mila.

    1. Am dat drumul comentariilor, dar am modificat adresa de e-mail folosita. Eram sigura, si dupa raspunsul fratelui Vasilica Croitor am certitudinea ca nu dansul a postat acest comentariu, dar sunt dezamagita de acest mod de reactie.

      Cu minciuni si ascunzisuri nu ne putem apara drumul spre Cer. Inainte sa mai postati ceva similar, ganditi-va la asta.

  2. Sunt profund dezamagit sa va vad angrenati in aceasta lucrare total nebiblica, facuta intr-un mod diabolic: sa aduca ura si desbinare in biserici peste tot. Domnul Isus ne-a invatat sa ne iubim dusmanii, sa binecuvantam si pe cei ce ne blastama, in nici un caz sa dusmanim noi pe altii, sa rascolim trecutul ca sa scoatem la iveala pacatele oamenilor, creand ura, ne-ntelegeri, dezbinari. Oare nu scrie clar ca “Judecata este a Domnului”, cine sunt eu si cine esti tu sa cautam pacatele altora? Poate ar trebui sa scriem o alta evanghelie ca sa putem include asemenea justificari pentru condamnarea altora… Oameni ca acest “croitor” “au luat-o de mult pe ulei”, ce-i mai grav este ca nici un om din istorie care a cautat pacatele altora nu a scapat din ghearele celui ce l-a ajutat in acest proces, ba a ajuns chiar mai rau. Domnul sa aiba mila, dar fiecare, cum isi asterne, asa doarme. Poate ar trebui sa invatam din greselile trecutului si din greselile altora si sa ne pocaim pana nu e prea tarziu. Cat despre cartea aceasta, rezultatul ei este “gunoi in biserica” peste frati si surori, deci cartea in sine este “un gunoi” si scrie despre “gunoaie”, nu inteleg ce mai asteptati de la ea? Domnul sa aiba mila si de “Croitor”! Au mai fost oameni in istorie care au cautat sa denigreze pe altii si au ajuns apoi sa faca mai rau ca ei, pentru ca a lucrat cu “pârâsul fratilor”!!! Domnul sa aiba mila si de mine, sa ma fereasca de asemenea oameni care seamana ura si dezbinare. Domnul sa aiba mila si de voi care cititi sa nu uitati ca El ne-a trimis ca pe niste oi in mijlocul lupilor nu ca pe niste lupi gata sa macelareasca oile pierdute…

    1. Eu va multumesc ca, in ciuda rautatii dvs. exprimate in acest mesaj, aratati lumii intregi ca am avut dreptate si ca discutia de mai sus nu este una inchipuita de noi, scriitorii din blogosfera. Prezenta acestui tip de comentarii, desi nu mi-o doresc pe acest blog (si nici nu le voi mai accepta de acum in colo, dar vizitele de pe blogul RM ma obliga sa le arat pe acestea) este o demonstratie echivoca: mai pastram prin sange reactii de tip comunist.

      Oameni ca dvs. exista: oameni care doresc sa ascunda adevarul, inchipuindu-si cumva ca vor scapa de mania viitoare. Atat de naivi pot fi unii oameni?

      Mi-e atat de mila.

      Am un singur mesaj: Rusine. Si apoi pocainta.

  3. Cartea ;”Rascumpararea Memoriei” pentru multi a ajuns sa stirneasca interes ,critici si multe dezbinari pentru cei lese increzatori si fara o cunostinta puternica in continutul Sfintelor Scripturi!Multi chiar nu sint interesati de ea si continutul ei!

    ***************si asta este principalul motiv pt care dvs. ati postat pe blogul meu. ati vazut ceva ce pare cunoscut si ati folosit ”valul”.

  4. Interesanta reactie:in loc de ai ajuta sa se pocaiasca de ceea ce au facut rau, ii mingaie si ii incurajeaza sa inainteze spre judecata, avind pe constiinta fapte care au dus la varsare de singe, ani de puscarie,familii dezmembrate, copii orfani,decese suspecte si altele! Dar pocainta, oare, nu tocmai asta inseamna? Adevarul ?! Chiar dureros! Oare nu este scris ca „Adevarul va face slobozi”?Pina unde sa inaintam cu „lupi”in blana de oaie de dragul „unitatii” dintre pacat si cruce” ? Daca ar traii martirii nostri ca:Dorz,Wurmbrand, etc., oare ce ar avea de spus????V-ati gindit ?

Lasă un răspuns

