zi de zi

Ia o atitudine impotriva furtului

foto: © Jenny Rollo , click poza pt sursa.

M-am inscris la un concurs. La indemnul citit aici. Nu ma astept sa castig, dar e o metoda de a lua atitudine impotriva unei probleme care ma framanta. Suficient de mult incat am renuntat la Windows, si tot ce inseamna program fara licenta. Si nu numai.

A da. Si imi e foarte bine. 😀

Am inceput sa folosesc PC-ul inainte de era mp3, pe vremea cand cu cateva CD-uri audio umpleai cu varf Hard-ul si asa solicitat de un windows si playerul audio.Pe la inceputul liceului s-a intamplat sa primesc cadou primul meu PC, cu mentiunea sa iau note buna la scoala si sa nu il folosesc pentru a pierde timpul. Nu era greu, nu aveam net, si nu ma pasioneaza jocurile pe calculator.  In schimb, imi doream ENCARTA, pentru ca alaturi de dincionarul meu enciclopedic, aveam resurse pentru proiectele de la scoala. Sa tot fi fost 1997.
Pe final de liceu deja aveam teancuri de CD-uri cu soft piratat, CD-uri cu mp3-uri si nenumarate poze cu vedete, in colectii ordonate. Stiam sa setez si resetez PC-ul in ungherele mai adanci de windows si imi bagasem nasucul si prin BIOS, doar asa, ca sa vad si ce e acolo. Toate bune si frumoase, in facultate anul 1, deja aveam net acasa, si de atunci dateaza afinitatile mele profunde cu forumurile, si orice forma de comunicare online. Faceam canale dedicate pe mIRC cu prietenii si stateam de vorba intre noi. Ce vremuri. 🙂

Din discutiile de pe atunci despre: „downloadeaza muzica, dar cauta sa platesti albumul” si discutiile forumistice aprinse despre „o sa ma fac mare, si o sa cumpar licenta pentru programele X sau Y ” incepeam sa inteleg ca nu e tocmai bine ce facem noi. Aveam la un moment dat 3 sau 4 versiuni diferite de windows, 2 sau 3 ve4riuni de office, playere, editoare de fotografie, managere de poze si asa mai departe. Antivirusuri, antispyware-uri, defragmentoare si programe de partitie. Ce sa mai, aveam o colectie frumoasa, si culmea majoritatea programelor erau recomandate si imi erau „facute cadou” de baietii de la IT, care faceau service in firmele unde lucrasem si eu. Daca EI aveau toate astea cu crack-uri si key-uri de ce sa ma fi ingrijorat eu? Si totusi, ceva nu era bine.
A urmat o perioada in care, tot pe forum, am inceput sa scriu un fel de jurnal, si incet-incet am pus bazele unui viitor blog. Intai forum, apoi pe Yahoo 360 si astazi pe wordpress.com. In aceeasi perioada am reusit sa mai cresc putin, sa ma documentez si sa aflu mai in detaliu problemele cauzate de pirateria software. Si la un moment dat aveam de gand sa demarez o campanie anti-piraterie muzicala impreuna cu postul de radio la care colaborez. Insa cu putin timp inainte de data la care trebuia sa demaram pregatirile m-am ciocnit de propriile mele principii: cum pt sustine in public si la scara deschisa o campanie impotriva pirateriei muzicale, si totusi eu acasa sa nu iau nici o masura?
Asa ca mi-am luat intr-o seara pisica in brate (la propriu), si am inceput sa imi organizez PC-ul: am pastrat doar muzica pe care o aveam si pe CD cumparat, am sters toate programele pentru care nu aveam licenta si care nu erau free-ware sau share-ware. Si m-am pregatit sufleteste pentru o trecere pe open-source.
Nu a durat numai o singura seara, pentru ca am avut de cautat programele care imi trebuiau foarte tare, si pentru ca am facut trecerea, marturisesc, destul de greu. Acum, pot spune ca am gasit in comunitatea open-spurce si sustinerea si softurile de care am nevoie, ba chiar multe pe deasupra. Deocamdata ma bucur atat de mult de PC-ul meu curat de acasa, ca nu as da toate hack-urile si crack-urile din lume pe confortul de a sti ca tot ce am e legal si curat. Mai ales curat.

Nu stiu daca am convins pe cineva sa treaca „in legalitate” cu starea PC-ului de acasa, dar stiu ca nu mai ofer asistenta pentru instalari de programe ilegale, ca incerc sa ma abtin sa folosesc torentii si DC-ul chiar daca mi-ar oferi un acces mai facil la unele chestii de care…”chiar am nevoie”. In mod cert, aici e vorba de carti/muzica si filme, deoarece pe parte de soft Ubuntu ma scuteste de alt fel de ispite.

Dar fac lobby. Fac lobby pentru open-source, licente cumparate legal si curatarea PC-urilor de orice urma de furt, si la radio, si de la persoana la persoana. E vorba de bani, dar e vorba mai ales de mentalitati.
De cand am trecut si cu blogul pe wordpress, si am avut surpriza sa imi fie preluat unul dintre articole de un portal destul dem vizitat, am redefinit si modul in care ofer articolele, si anume sub o licenta Creative Commons. Cu rugamintea de a fi precizat numele meu si sursa textelor/a fotografiilor.
Pana acum nu s-a mai intamplat, din cate stiu eu dar…
Discutia despre  drepturi de utilizare si copy-right este la fel de relevanta, dar poate luam atitudine despre asta data viitoare.

11 thoughts on “Ia o atitudine impotriva furtului”

  1. foarte frumos, dar toata muzica pe care vreau eu sa o ascult nici nu as avea-o de unde cumpara in romania, eu in cazul asta ce ma fac? nu cred ca e un motiv suficient de puternic pentru a emigra 😀

    1. Dar multe se gasesc de cumparat on-line, deci in curand asta va mai fi un impediment.

      Besides, discutia despre muzici e altfel…daca artistul care a produs-o nu mai e in viata mi se pare cel putin ciudat sa mai curga drepturi de autor. Exceptam coverurile, sau stilurile mai complexe care presupun interpretarea, originala, a unor compozitii scrise mai demulticel. 🙂 Asta fiind cazul in majoritatea covarsitoare a muzicii clasice. Dar acolo platesc/platim audierea orchestrei condusa de un dirijor fantastic, o interpretare de exceptie, etc.

      La fel si despre alte productii.

      Uite…la filme, s-ar putea regandi lucrurile. Dupa faza de cinamatograf, si cea de difuzare TV, si scoaterea DVD-urilor si a blu-raysurilor, si a jocurilor pe PC si orice alta forma de a smulge bani din acel produs, la 5 ani sa zicem, sau 10, sa devina gratuit sau sa coste 1 dolar.

      Cartile, serios, sa le puna in vanzare, sa le premieze, sa le reediteze de 15 ori. Dupa ce au facut inconjurul lumii, si au fost editate in toate limbile pamantului, sa le lase la liber pe internet. Cine vrea cartea in format traditional, oricum o va cumpara nu o va scoate la imprimanta.

      Va fi nevoie de o regandire, candva in viitor, a modului in care privim drepturile de autor si alte subtilitati de acest gen. Stiu si eu?

      Cele de mai sus nu sunt izvorate din mintea mea, ci sunt rezultatul a unoer documentari inca nefinalizate. Discutam.

  2. sincer mie unul imi este cam greu sa nu piratez nimic.

    1. este clar ca din muzica pe care o ascult, probabil nu mi-as permite ca nici jumatate din ea sa fie legala, adica cumparata. idem si filmele. dar sa zicem ca as incerca sa trec peste acest aspect si mi-as restrange aria de selectie in ambele domenii. de carti nu comentez, imi plac in varianta clasica. dar imi poti face un calcul estimativ cam cat ar costa un windous original+microsoft plus toate programele pe care le are in genere orice om in calculator. dupa ce facem acest calcul (chiar astept ceva detalii ca nu stiu) pun o intrebare. cati romani si-ar permite varianta legala? asta e, nu vacem in viata mereu ceea ce e cinstit, viata nu e dreapta.

  3. da, ca nu ma pricep. linux e gratis? si din cate stiu nu e asa usor de folosit pt. cei care nu sunt foarte obisnuiti cu acest sistem de operare. si restul programelor? vezi mai sus intrebarea.

    1. Gratis. Si extrem de prietenos.

      Ai cu el Open Office, si cam toate programele cu care esti obisnuit, in varianta lor gratuita.

      Serios, instalarea dureaza mai putin, gasesti programele de care ai nevoie cu ajutorul centrului de software, si asa mai departe.

      Exista multi oameni gata sa te ajute, cam cu orice ai avea nevoie.

  4. si eu am avut aceeasi problema de constiinta si am cumparat licenta pentru windows vista. Va recomand openoffice.org, merge f. bine. Bravo pentru aceasta postare, poate s-or mai trezi si altii!

Lasă un răspuns

